Què ens costarà l'aplicació del llibre digital? Projecte 1 a 1

S'acosta el dia en què es coneixeran els centres elegits per portar a terme l'experiència dels llibres digitals.
En cap moment el departament, ni els impulsors del projecte, han donat a conèixer la seva idea del que cal per portar-la a terme, ordinadors, infraestructura ... Això no vol dir que no estiguin mirant alguna cosa.

Perquè no ho fan públic?

Mentre tant els pobres centres interessats anem gastant temps intentant saber que ens pot costar, i com solventar possibles inconvenients.

Com ja he comentat en algun altra post, per mi el que s'ha d'assegurar és, que els alumnes tinguin la connectivitat a internet adequada, que puguin navegar amb seguretat, i no puguin fer alguna de les seva activitats preferides jugar, xatejar, descarregar de tot ... sempre i quant no sigui d'una utilitat acadèmica. Tot plegat a ser possible amb programari lliure.

Per aconseguir això ens cal, pensant en la situació de la majoria de centres, per començar contractar unes quantes ADSL, a ser possible de diferents fonts. En aquest moment ja tenim internet al centre, ara ens queda assegurar que els alumnes l'utilitzin adequadament i tinguin garanties d'un bon funcionament.

1.- Ens caldrà un balançejador d'ADSL, aprofitant el mateix aparell per posar un filtre de pàgines web visitables, un antivirus, tant d'entrada com de sortida ..., això s'anomena un apliance, i el seu cost pot anar de 4000 a 9000 € aproximadament. El seu manteniment anual ens pot costar uns 2000 o 3000 €.

2.- Com els alumnes necessiten accedir a molta informació repetida, ens anirà molt bé disposar d'un proxy, o més d'un per assegurar que no sigui una limitació al sistema, que és un aparell que emmagatzema la informació visitada. A més hem d'assegurar un bon us de la connexió cal que els usuaris s'identifiquin, per tant un RADIUS o un LDAP, com els professors tendiran a generar material i ara si que disposarem d'una bona connexió a internet un servidor WEB, i un espai per desar informació puntual, per tant un SAMBA. Aquí hi ha diferents versions, des de el que aposta que cada servei estigui en un servidor, que pot costar individualment uns 1200 €, o el que ho agrupa tot en un que pot costar uns 6000 €, o el que aposta per virtualitzacions.

3.- Com la connexió es fa via WIFI, hi ha zones solapades, hem d'assegurar que no podem sobrecarregar un punt d'accés, un AP, per aconseguir-ho hi ha un controlador Wifi, que pot anar sobre els 5000 €. I a més haurem de reforçar la connexió wifi del centre, per tant afegir AP's, cada un d'ells ens pot costar uns 400 €.

4.- Per acabar ens cal un tècnic que sigui capaç de configurar tots els components perquè funcionin adequadament, que fàcilment ens pot costar 4000 o 5000 €.

Bé ara tant sols ens cal unes miques de matemàtiques per adonar-nos que tant sols l'adaptació de la part informàtica ens pot costar pràcticament 30 000 €.

Podem passar amb menys? Si depèn del que estem disposats a sacrificar, i de les garanties que vulguem de que el projecti funcioni amb èxit. Podem començar per disminuir costos preparant tant sols aquest any, molts menys usuaris, menys cost, però això ens obligarà cada any a modificar el que tenim instal·lat, per tant el que guanyem aquest any ho perdérem els propers.

Podem no posar filtres per els alumnes, però el que estalviarem en diners ho guanyarem amb problemes a les aules.

Per tant, millor fer les coses be des del principi, per garantir el bon funcionament del projecte.

La meva pregunta és perquè el departament està fent gestions i no ha donat cap pista de cap on ha d'anar la cosa?

Perquè m'ha de trucar a mi una directora perquè li expliqui la part tècnica, ja que des de serveis territorials li han dit que és qui ho tenia més clar?

Perquè hi ha tants poc centres preocupats per la part tècnica?

Be a aquest cost hi falta l'adequació elèctrica de les aules, que en part dependrà dels ordinadors triats. Però que el cost no serà gens econòmic, tampoc.
Publica un comentari a l'entrada