Com està Educat1x1?

Fa un temps va sortir a la llum pública un un informe d'avaluació del projecte educat1x1, del qual ja vaig fer esment en un article anterior: Avaluació del projecte eduCAT1x1. Curs 2009-2010

Era un recull de una sèrie d'entrevistes a directors de centres participants en el projecte, que podeu llegir integra a: Informe avaluació Educat1x1.

D'ell podíem extreure que el projecte tenia alguns problemes, no de metodologia sinó de infraestructura.

Infraestructures que no funcionen, avaries que no es resolen, culpabilitats entre les empreses participants, però sense solucions.

També remarcava la coincidència en que era necessari un filtratge del contingut.

Se suposa que quan es fa un pla pilot, és per aprendre i no cometre els mateixos errors quan apliques aquesta solució de manera genèrica, es una base de qualsevol procés tecnològic i/o científic, però sembla que no ho és del coneixement de les persones que implanten el projecte.

M'explicaré, fa poc ha sortit un informe de l'estat del projecte educat1x1 a desembre del 2010, Un any després i resulta que seguim tenin els mateixos problemes. El podeu llegir complert a: informe.

S'implanta una solució totalment nova a l'estiu del 2010, que malauradament es carrega tot el que funcionava al centre correctament fins aquell moment. Poc a poc s'ha anat arreglant, però si ja funcionava, no és podria tenir en compte i deixar tal com estava? Era millor fer-ho tot a correcuita, i no tenir en compte el que hi havia a cada centre.

S'ha canviat el maquinari que controla, i gestiona la navegació dels centres, però continuem tenin problemes de navegació lenta, per diversos motius:
  • Per no haver dotat de les ADSL suficients als centres.
  • Malfuncionaments, o programacions incorrectes del maquinari instal·lat.
  • Per haver dimensionat incorrectament aquests aparells i no ser capaços de gestionar tot el tràfic generat als centres.
Ara es planteja un canvi dels mateixos, amb el cost que això deu implicar, de diners no se'n parla enlloc.
Finalment han decidit que el filtratge de contingut ha de ser més intensiu, perquè si mirem el gràfic que surt del consum de la navegació als centres, que trobem al mateix informe, surten resultats com a mínim preocupants.

Se suposa que l'ampla de banda s'hauria d'utilitzar per temes educatius, doncs no! Cito literalment de l'informe: "Les 5 primeres URL representen un 76,4% del trànsit, i cap d’elles no correspon a les URL de marcat caràcter educatiu o de les editorials de llibres digitals, que no superen el 4%".

En que es gasta l'ampla de banda: Softonic, casi el 23%, Adobe casi el 18%, Windows Update casi el 17%, Google el 11% i Facebook el 8%.

Realment imagino que el tema de windows i Adobe, són actualitzacions, i jo em pregunto això amb un bon sistema proxy, no es podria solucionar? Perquè les actualitzacions deuen ser les mateixes per tothom.

A més si s'hagués apostat per un sistema de programari lliure casi tot aquest tràfic ens l'hauríem estalviat, juntament amb el de softonic, que tant sols és un lloc de descàrrega que fan servir per baixar-se, programari i jocs.

Tot plegat faria guanyar el 50% de velocitat de navegació, crec que gens despreciable en aquests moments.

Per altra costat, em pregunto, perquè ensopeguem contínuament amb la mateixa pedra? L'any passat ja teníem problemes de connectivitat, perquè va servir aquella experiència?

Tot plegat, mostra com de ben estudiada ha estat la implantació del projecte, que cada un tregui les seves conclusions.

Ah, i ara el més fàcil segur que es tirar la culpa a la metodologia del professorat, com no...

Informe de directors del projecte educat1x1 2009-2010 http://goo.gl/kBOo6
Situació connectivitat educat1x1 Desembre 2010 http://goo.gl/Azg3D